regatta nyheter

planlagte onsdagseilaser 2021

oppslagstavle onsdagseilaser 2021

parkeringsinnstruks

Vi henstiller alle seilere som kjører bil om å parkere på parkeringsplassen ved Ormsundbroen.

Det er begrenset med plasser ved klubbhuset. Vi har parkeringsvakt plassert ved Damper'n som instruerer parkeringen. Biler med mer enn tre passasjerer blir prioritert på parkeringen ved klubbhuset, resten på Dampern´n. Når begge plasser er fulle må man slippe av folk, snu og parkere ved Omsundsbroen.

Bundefjorden Seilforening arrangerer en av Norges største midtukeregattaer for éntype,
NOR-rating og tur. Alle båttyper er velkomne og og vi tar i mot seilere på alle nivåer. Har du ikke båt men ønsker å prøve kjølbåtseiling er det bare å ta kontakt, så finner vi en båt der du kan være med som mannskap.

I Bundefjorden Seilforening har vi et åpent og inkluderende miljø med seilere fra nybegynnernivå til internasjonale topputøvere

.

båter som seiler medspinnaker

Klasser: Vi har egen start for Express, to NOR-rating klasser og TURklasse. Vi oppretter også egen klasse for sportsbåt og éntype om det er stabilt fem eller flere deltakere.

TURklasse: Vi tilbyr en egen TURklasse med svært lav terskel for å delta. Klassen har egen start og egen bane, på den måten er det ingen fare for tette situasjoner med de andre klassene. Det kreves ikke målebrev og det seiles etter førstemann-til-mål prinsippet.

NOR Rating: Alle som stiller i NOR rating klassene må ha gyldig NOR Rating bevis for å kunne seile i våre regattaer. Dette da beregningsformelen for rating kan endres fra år til år, og dermed gi ulik rating.

Briefing: Vi tilbyr briefing før regattaene der man kan spørre om alt fra regler, startprosedyrer, vær og annet du eventuelt skulle ha spørsmål om – send oss en melding så organiserer vi dette. Vi vil ofte ha en «lav-terksel» debrifing/diskusjon i klubbhuset etter seilasen.

Parkering: Vi må redusere bilbruken til onsdagseilasen og ber om at parkeringsinnstruksen etterfølges.

Kiosk: Etter regattaen er kiosken åpen for vafler og mer, og det er en fin anledning for sosial samling og ikke minst deling av erfaringer på banen før premieutdeling – Oslos beste vafler!

Premieutdeling: Vi avholder premieutdeling så snart resultater er kommet på plass og er registrert inn. Her utdeles både premier og klemmer før vi avslutter med vårt tradisjonelle seil-hurra før vi går hvert til vårt.

Påmelding/Registrering: Alle deltakere bes registrere seg og betale på regattaens side. Båter med bryggeplass hos BSF som er pålagt å delta må også melde seg på og betale ved påmelding. Båter som ønsker å delta i enkeltseilaser må kontakte BSF på bundefjorden@gmail.com så ordner vi det via Vipps.

Tracking: For økt læring og mulighet for å gjenoppleve regattaene i etterkant håper vi at alle tracker sin båt. Vi oppfordrer derfor alle til å laste ned RaceQs på smarttelefon eller nettbrett som tas med om bord for å gjøre trackingen (Google play eller AppStore). Registrer din båt med båtnavn / nummer og start trackingen i god tid før din start. Det kan i forkant stilles inn for automatisk start så det ikke glemmes i en hektisk forberedelse til regattaen. Nedlasting og bruk av RaceQ er gratis.

Express

Albin Express ble tegnet av en av Sveriges mest kjente båtkonstruktører, Peter Norlin, i 1978. De fleste Expressene ble laget hos Albin Marin i noen hektiske år fra 1979 til 1984 da det ble produsert over 1100 Expresser. Senere har det blitt produsert ca 10 båter i 1989-1990, og 15 båter mellom 2000 og 2011. Det er idag igjen snakk om nyproduksjon av Expresser. Den største flåten er naturlig nok i Sverige, men de senere årene er det mange norske seilere som har reist over kjølen for å hente hjem en Express. Flåten i Norge teller i dag nærmere 300 båter, hvorav ca 100 er aktive på regattabanen.

I Bundefjorden seilforening teller flåten i dag 10 båter. Blant disse finner man også BSFs egen rekrutteringsexpress  “Siela Experience”. Denne båten seiles av ett ungdomslag, valgt av styret i foreningen før hver seilsesong. Expressflåten i BSF seiler på pølsebane hver onsdag gjennom sesongen.